Gruer du deg til å gå på jobb?

Å grue seg til å gå på jobb over tid er ikke bare en krevende mental påkjenning, men kan også gi fysiske utslag i form av udefinerbare plager og endret søvnmønster, og ikke minst kan det påvirke våre sosiale relasjoner, både i privatlivet og på jobb.

Å grue seg til å komme tilbake etter f. eks noen uker ferie, er helt normalt. Det skal være litt «vondt» å tilpasse seg rutiner og forventninger igjen etter bekymringsløse lange morgener og andre ferieopplevelser. Å grue seg til enkelte oppgaver eller hendelser er også helt normalt, og kan kanskje også være nerven som trengs for å levere på sitt beste.

Men når det å grue seg til å gå på jobb ikke er forbigående, men mer hovedregelen, da kan det være fare på ferde. Det kan være mennesker på arbeidsplassen du gruer deg til å samhandle med, det kan være relasjonen mellom deg og lederen din, eller det kan være arbeidsoppgaver du ikke liker eller mestrer. Det kan også handle om helt andre ting i livet en ikke er bevisst på. Men felles for det å grue seg over tid er at du kan bli syk av det.

Kjenner du for eksempel at energien din er lav, lunta er kort, du skjermer deg fra sosiale settinger, du vegrer deg for å gå i gang med noe i det hele tatt og finner mange gode «unnskyldninger» for hvorfor det er riktig, søvnmønsteret ditt er endret, enten i at du sover mer eller mindre enn før, eller at du sover, men likevel ikke våkner uthvilt. Tegnene er mange, og du bør ta de alvorlig. Lytt til kroppen din! Over tid vil en slik energiubalanse føre til tiltaksløshet, lav selvtillit og lav selvfølelse (- og kanskje kjenner du på noe av dette allerede).

Vi trenger å være i et arbeidsmiljø hvor vi opplever mestring, glede og engasjement. Vi er på jobb så stor del av tiden vår, at vi rett og slett ikke kan tillate at det innebærer utelukkende energidrenasje.

Og skulle du mot formodning ende som sykmeldt, er ofte veien tilbake unødvendig lang. Snu i tide! Så hva kan du gjøre?

  • Snakk med lederen din om hvordan du har det, kanskje er det noe som kan tilrettelegges eller endres på i den jobben du har
  • Snakk med HR (om det finnes på din arbeidsplass) om hvordan du har det
  • Snakk med legen din om hvordan du har det
  • Vurder å bytte jobb
  • Se på andre deler av livet ditt. Pågår det noe der som påvirker jobblivet? (Alle våre livsområder påvirker oss)
  • Vurder andre aktiviteter som du vet gir deg energi og glede

Bruk av coach for å oppnå endring i deg

Å bruke en coach i slike prosesser kan også være nyttig. En coach er en prosessveileder som kan hjelpe deg å kartlegge din ressurser og verdigrunnlag, noe som både gir ny innsikt og gir grunnlag for å sette nye mål og ny kurs. Og ikke minst besitter coachen en rekke verktøy som du lett vil lære og kan bruke i din prosess.

Har du kommet dit at du ønsker å bytte jobb vil du også kunne få hjelp til å utarbeide CV, søknader, få intervjutrening etc.

«Når det du gjør ikke virker, gjør noe annet»

Bestill time i dag!

Ønsker du en prat for å vurdere om coaching er noe for deg? Ta kontakt med mental trener og coach Kine Aasheim på tlf 91623873 eller kine@kineaasheim.no. Og ønsker du å bestille time, så gjør du det via denne linken.

Coaching er like anvendelig pr telefon og online (enkel tilkobling – krever ingen tekninsk kompetanse), som ansikt til ansikt. Så geografi er ingen hindring. Men om du ønsker oppmøte på kontoret i Kristiansand er du velkommen til det – eller gående ute i naturen her i sør. Fritt frem. Her kan du lese mer om hva coaching er og hvordan det kan forløpe.

//Kine

Facebook
Twitter
LinkedIn